نوار عصب و عضله | هزینه الکترومیوگرافی سال 1403 با 30% تخفیف

95 / 100

نوار عصب و عضله چیست؟ چرا دکتر نوار عصب و عضله Electromyography برای بیمار تجویز می کند؟ یکی از مهم ترین تست های تشخیصی برای بیماری های عصبی عضلانی نوار عصب و عضله است. اما ایا می توان این تست را در هر مرکزی انجام داد؟ بهترین کلینیک نوار عصب و عضله کجاست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا جامع ترین مطالب از نوار عصب و عضله را با هم مطالعه نماییم.

https://emgclinic.ir/wp-content/uploads/2023/04/EMG.mp4
فیلم نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله

نوار عصب و عضله Electromyography یا الکترومیوگرافی یک تست پزشکی است که برای اندازه گیری و ضبط فعالیت های الکتریکی عصب و عضله استفاده میشود. این تست می تواند به تشخیص برخی از بیماری ها و اختلالات عصبی و عضلانی کمک کند.

برای انجام این تست، الکترودهایی روی پوست یا درون عضله قرار می گیرند که سیگنال های الکتریکی را از عصب و عضله به یک دستگاه ثبت می کنند. این سیگنال ها می توانند به صورت نمودار، صدا یا عدد نشان داده شوند. این تست می تواند نشان دهد که عصب و عضله چگونه کار می کنند و آیا مشکلی در آنها وجود دارد یا خیر.

نوار عصب و عضله
نوار عصب و عضله چیست

در واقع نوار عصب و عضله Electromyography یک تست پزشکی است که در صورتی که فرد، علائم بیماری عصبی یا عضلانی داشته باشد، برای وی تجویز می شود. از جمله علائم این قبیل بیماری ها می توان به بی حسی یا ضعف شدید در اندام های مختلف بدن اشاره کرد که دلیل قابل مشاهده ای برای آن وجود ندارد. در این صورت دکتر آزمایش نوار عصب و عضله یا EMG را برای بیمار تجویز می کند. روش های متفاوتی برای انجام تست نوار عصب و عضله وجود دارد که در این مقاله قصد داریم آنها را بررسی کنیم. پس همراه ما بمانید!

بیشتر بدانید: بهترین مرکز نوار عصب و عضله در ستارخان

تست نوار عصب و عضله دقیقا چیست؟

نوار عصب و عضله Electromyography همانطور که از نام آن پیداست، تستی است که سلامت ماهیچه ها و سلول های عصبی تنظیم کننده آنها را می سنجد. نام دیگر سلول های عصبی، نورون های حرکتی است که عضلات بدن توسط آنها کنترل می شوند. به این صورت که تکانه هایی به عضلات ارسال می کنند که منجر به شل یا منقبض شدن عضلات می شود. در آزمایش EMG، تکانه های الکتریکی به داده های ریاضی بدل می شوند تا پزشکان بتوانند به واسطه آنها، نتیجه را تفسیر کرده و به بیماران خود در حل مشکلات عضلانی کمک کنند. پس اصلی ترین وظیفه نوار عصب و عضله ، وضعیت عضلات و سلول های عصبی از نظر سلامتی سنجیده می شود.

بیشتر بدانید: نوار عصب و عضله در بارداری

بسته به اینکه بیمار چه شرایطی دارد و بیماری او در چه وضعیتی است، پزشک مربوطه روش انجام شدن این تست را برای بیمار مشخص می کند. همچنین لازم به ذکر است که پزشک شخصا این آزمایش را انجام می دهد و مدت زمان انجام نیز بین 30 تا 60 دقیقه است. از روش های مختلف برای انجام آزمایش EMG می توان به EMG طبیعی و روش سوزنی نوار عصب و عضله اشاره کرد. از روش سوزنی جهت بررسی میزان واکنش عضلات به پالس های الکتریکی استفاده می شود. این روش به واسطه یک سری الکترود سوزنی نازک انجام می شود که وظیفه شناسایی تکانه های عضلانی را بر عهده دارند.

EMG طبیعی چیست؟

در روش طبیعی نوار عصب و عضله Electromyography دیگر نیازی به استفاده از الکترود نیست. بلکه زمانی انجام می شود که عضلات به طور طبیعی در حال استراحت هستند. عضلات انسان در حال استراحت، هیچ گونه انرژی الکتریکی تولید نمی کنند. به میزانی که عضلات فرد پتانسیل انقباض دارند، فعالیت الکتریکی انجام شده توسط آنها بیشتر است در نتیجه شاخص های منحصر بفرد خود را در آزمایش عصب و عضله معمولی نشان می دهد.

بیشتر بدانید: تشخیص بیماری تونل کارپال با EMG مچ دست

نوار عصب و عضله دست چیست

آیا نوار عصب و عضله درد دارد

تست نوار عصب و عضله Electromyography ممکن است کمی دردناک باشد، اما برای اکثر بیماران قابل تحمل است. درد ناشی از این تست معمولاً زودگذر است و پس از چند ساعت از بین می رود. البته میزان درد بستگی به نوع و محل تست، حساسیت فردی و تجربه پزشک یا تکنسین دارد. برای کاهش درد، می توان از برخی راه ها استفاده کرد، مانند:

  • استراحت کافی قبل از تست
  • اجتناب از سیگار و کافئین قبل از تست
  • استفاده از لباس راحت و قابل جدا شدن
  • اطمینان از تمیز بودن پوست محل تست
  • اطلاع دادن به پزشک یا تکنسین در صورت احساس درد شدید یا ناراحتی
  • تنفس عمیق و آرام

بیشتر بدانید: تست نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری های عصبی

تست نوار عصب و عضله

کلینیک نوار عصب و عضله

اگر به دنبال کلینیک نوار عصب و عضله در تهران هستید، ما در اینجا به چند مورد از معروف ترین و معتبر ترین مراکز اشاره کرده ایم.

مرکز نوار عصب و عضله ویستان

این کلینیک با داشتن پزشکان متخصص و تجهیزات جدید و مدرن، خدمات نوار عصب و عضله Electromyography را با بیمه ارائه میدهد. پزشکان معتبر و معروفی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند از جمله دکتر مهسا موسوی، دکتر شبنم رفیع زاده و دکتر شهربانو کاظمی.

مرکز نوار عصب ویستان در ایران توانسته از رضایت حداکثری برخوردار شود و کاربران زیادی نسبت به این مرکز نظر مثبت داشته اند. برای دریافت نوبت یا اطلاعاتی بیشتر در خصوص ساعات کاری یا نحوه انجام نوار عصب عضله در مرکز ویستان می توانید با شماره 02144927197 تماس بگیرید.

بیمارستان ابن سینا

این بیمارستان نیز از دیگر مراکز تخصصی در زمینه نوار عصب عضله است که با بهره گیری از پزشکان متخصص و تجهیزات مدرن، خدمات نوار عصب و عضله Electromyography را در همه سنین ارائه می دهد.

مجتمع پزشکی صدر

در مرکز نوار عصب و عضله صدر، تست EMG توسط پزشکان متخصص و با استفاده از تجهیزات پزشکی پیشرفته انجام می‌شود. نتایج این تست بررسی و تحلیل شده و در صورت نیاز، برای بیمار درمان مناسب تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید: مرکز تست emg و ncv تهران کجاست؟ 

نوار عصب عضله چه چیزی را نشان می دهد

نوار عصب و عضله یک تست پزشکی است که برای اندازه گیری و ضبط فعالیت های الکتریکی عصب و عضله استفاده می شود. این تست می تواند به تشخیص برخی از بیماری ها و اختلالات عصبی و عضلانی کمک کند. برخی از این بیماری ها و اختلالات عبارتند از:

  • اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی، میاستنی گراویس، انفلاماسیون عضلانی و آتروفی عضلانی
  • اختلالات عصبی مانند نوروپاتی، رادیکولوپاتی، سندروم تونل کارپال، اسکلروز چندگانه و ای ال اس
  • اختلالات انتقال عصبی مانند سندروم لمبرت-ایتون و بوتولیسم

این تست با قرار دادن الکترودهایی روی پوست یا درون عضله قرار می گیرند که سیگنال های الکتریکی را از عصب و عضله Electromyography به یک دستگاه ثبت می کنند. این سیگنال ها می توانند به صورت نمودار، صدا یا عدد نشان داده شوند. این تست می تواند نشان دهد که عصب و عضله چگونه کار می کنند و آیا مشکلی در آنها وجود دارد یا خیر.

نوار عصب و عضله چه چیزی را نشان می دهد

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

به طور خاص، نوار عصب و عضله می تواند در تشخیص ام اس یا اسکلروز sclerosis چندگانه مفید باشد. ام اس یک بیماری التهابی است که باعث آسیب به پوشش عصبی یا میلین در مغز و نخاع میشود. این آسیب می تواند باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی بین مغز و بدن شود و علائم متنوعی را از جمله ضعف عضلانی، بیحسی، تاری دید، رعشه، سرگیجه و خستگی ایجاد کند.

نوار عصب و عضله به تنهایی نمیتواند ام اس را تشخیص دهد، زیرا ام اس بر روی سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و نه سیستم عصبی محیطی. اما این آزمایش می تواند به پزشکان کمک کند تا برخی از شرایط دیگر را که ممکن است علائم مشابه ام اس داشته باشند، مانند بیماری های عضلانی، اختلالات اتصال عصب و عضله و بیماری های اعصاب محیطی، رد کنند. همچنین، نوار عصب و عضله می تواند به پزشکان نشان دهد که آیا علائم بیمار ناشی از آسیب عصبی یا عضلانی است.

پس از اتمام آزمایش، پزشک یا تکنسین نتایج را با بیمار مرور میکند و میتواند توصیه هایی برای درمان یا ارجاع به پزشکان دیگر بدهد. نتایج نوار عصب و عضله می تواند نشان دهد که آیا عضلات و اعصاب سالم هستند یا خیر، و اگر خیر، میزان و محل آسیب را مشخص کنند. اگر نتایج نشان دهنده آسیب عصبی باشند، ممکن است نشانه ای از ام اس باشند، اما برای تأیید این تشخیص، نیاز به آزمایش های دیگری مانند MRI، آزمایش خون و ضربه زدن به ستون فقرات دارد.

نوار عصب و عضله چقدر طول میکشد

برای انجام این تست، الکترودهایی روی پوست یا درون عضله قرار می گیرند که سیگنال های الکتریکی را از عصب و عضله به یک دستگاه ثبت می کنند. این سیگنال ها می توانند به صورت نمودار، صدا یا عدد نشان داده شوند. این تست می تواند نشان دهد که عصب و عضله چگونه کار می کنند و آیا مشکلی در آنها وجود دارد یا خیر.

حال این سوال مطرح می شود که نوار عصب و عضله چقدر طول میکشد ؟ مدت زمان انجام این تست بستگی به نوع و تعداد عضلات و اعصاب مورد بررسی دارد. به طور متوسط، این تست می تواند بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. اما ممکن است در برخی موارد، این تست کمتر یا بیشتر از این مدت زمان نیاز داشته باشد.

نوار عصب و عضله پا برای چیست

نوار عصب و عضله پا یک روش تشخیصی است که به ارزیابی سلامت عضلات پا و سلول های عصبی کنترلکننده آنها کمک می کند. این روش با استفاده از الکترودهای کوچکی که روی پوست قرار می گیرند و سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط عضلات و عصبها را ضبط می کنند، انجام می شود. سپس این سیگنال ها توسط دستگاه الکترومیوگرافی (EMG) مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به پزشک اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد عصب ها و عضلات ارائه می دهند.

نوار عصب و عضله پا می تواند در تشخیص بیماری های عصبی و عضلانی مانند نوروپاتی، پلینوروپاتی، میوپاتی، دیستروفی عضلانی و اسکلروز عضلانی جانبی مفید باشد. همچنین می تواند در ارزیابی اثرات جراحی، پیگیری درمان و تشخیص منشأ دردهای عصبی یا عضلانی کمک کند.

الکترومیوگرافی چیست

نوار عصب و عضله دست چگونه انجام میشود

نوار عصب و عضله دست یک آزمایش است که فعالیت الکتریکی عضلات و اعصاب دست را اندازه گیری می کند. برای انجام این آزمایش، معمولاً دو روش مورد استفاده قرار می گیرد:

  • الکترومیوگرافی (EMG)
  • هدایت عصبی (NCV).

در روش EMG، یک الکترود سوزنی روی عضله دست قرار داده می شود و سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط عضله در حالت استراحت و انقباض ثبت می شوند. در روش NCV، چند الکترود روی پوست دست وصل می شوند و یک پالس الکتریکی ملایم به اعصاب دست ارسال می شود. سپس سرعت و شدت انتقال سیگنال های الکتریکی در اعصاب اندازه گیری می شوند. این آزمایش ها می توانند به تشخیص اختلالات عضلانی و عصبی دست کمک کنند.

عوارض نوار عصب و عضله چیست

همانطور که گفتیم، نوار عصب و عضله یک روش تشخیصی است که به ارزیابی فعالیت الکتریکی عضلات و عصبها کمک می کند. این روش می تواند در تشخیص بیماری های مختلف عصبی و عضلانی مفید باشد. اما ممکن است برخی عوارض و خطرات هم داشته باشد. برخی از عوارض نوار عصب و عضله عبارتند از:

احساس درد یا ناراحتی در محل ورود سوزن های الکترود به عضلات. این درد معمولاً موقتی و قابل تحمل است و با استفاده از داروهای ضد درد یا یخ می توان آن را کاهش داد.

احتمال بروز عفونت در محل ورود سوزن ها. این خطر بسیار کم است و با رعایت اصول بهداشتی و استریلیزاسیون تجهیزات میتوان آن را جلوگیری کرد. اگر بعد از آزمایش علائمی مانند قرمزی، تورم، درد، گرمی یا ترشح مایع در محل سوزن دیده شد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

تداخل با برخی داروها و شرایط پزشکی خاص. برخی داروها مانند آنتی کواگولان ها، آنتی بیوتیک ها، آنتی کولینرژیک ها، آنتی کونولسان ها و داروهای عضله افزا می توانند تاثیر آزمایش را تغییر دهند یا خطر خونریزی را افزایش دهند.

بنابراین، قبل از آزمایش باید لیست داروهای مصرفی را به پزشک اطلاع داد. همچنین برخی شرایط پزشکی مانند بیماری های خونی، عفونت های ویروسی، بیماری های قلبی، بارداری و سرطان ممکن است مانع انجام آزمایش شوند یا نیاز به اقدامات احتیاطی داشته باشند.

تجمع غیرطبیعی لنف در اندام به دلیل وارد شدن سوزن. این خطر برای افرادی که دچار لنفورم یا بیماری های مرتبط با سیستم لنفاوی هستند بیشتر است. بنابراین، این افراد باید قبل از آزمایش به پزشک خود اطلاع دهند تا از انتخاب اندام مناسب برای آزمایش اطمینان حاصل شود.

بروز عفونت در مفاصل دارای پروتز. اگر فرد دارای پروتز مفصلی باشد، باید از ورود سوزن به نزدیکی مفصل خودداری کرد. زیرا ممکن است باعث انتقال باکتریها به مفصل شده و عفونت ایجاد کند.

سایر عوارض. برخی از عوارض دیگری که ممکن است به ندرت رخ دهند عبارتند از: آسیب به عروق، آسیب به عصب ها، آسیب به ریه ها، بیهوشی، تشنج و حساسیت به الکترودها.

نتایج تست نوار عصب و عضله

نتایج تست نوار عصب و عضله Electromyography میتواند به پزشک در تشخیص اختلالات عضلانی، اختلالات عصبی و اختلالاتی که ارتباط بین عصب ها و ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، کمک کند. برخی از این بیماری ها را در جدول زیر آورده ایم:

بیماری های قابل تشخیص با نوار عصب و عضله
نوروپاتیآسیب یا اختلال در اعصاب محیطی که ممکن است باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد، ضعف یا اسپاسم عضلانی شود.
رادیکولوپاتیآسیب یا فشار بر ریشه های عصبی که از ستون فقرات خارج می شوند. این ممکن است باعث درد، بیحسی یا ضعف در دست یا پا شود.
دیستروفی عضلانییک گروه از بیماری های ژنتیکی که باعث ضعف و تخریب عضلات می شود.  
میاستنی گراویسیک بیماری ایمنی که باعث اختلال در ارتباط بین اعصاب و عضلات می شود. این ممکن است باعث ضعف و خستگی عضلات صورت، چشم، گلو و تنفس شود.
اسکلروز جانبی آمیوتروفیکیک بیماری عصبی مزمن که باعث آسیب به نورون های حرکتی مغز و نخاع می شود. این ممکن است باعث ضعف، اسپاسم، لکنت زبان و مشکلات تنفسی شود.
نتایج نوار عصب و عضله

تست EMG برای تشخیص چه بیماریی هایی انجام می شود؟

تست EMG برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟ در واقع این تست می تواند بیماری های مختلفی را نشان دهد. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، چند مورد از بیماری دیگر که توسط تست EMG قابل تشخیص است، را نیز در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS): یک بیماری عصبی مزمن که باعث آسیب به نورون های حرکتی مغز و نخاع می شود. این بیماری باعث ضعف، اسپاسم، لکنت زبان و مشکلات تنفسی می شود.

سندرم تونل کارپال: یک شرایط در که عصب مچ دست تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد، بیحسی، گزگز و ضعف در کف دست و انگشتان می شود.

 اسپوندیلوز گردنی: یک بیماری مزمن که باعث فرسایش مفصل ها و دیسک های ستون فقرات گردن می شود. این بیماری می تواند باعث درد، بیحسی، گزگز و ضعف در گردن، شانه، بازو و دست شود.

سندرم گیلن باره: یک بیماری ایمنی که باعث التهاب و آسیب به پوشش عصب ها می شود. این بیماری می تواند باعث ضعف، بیحسی، درد و تعادل در اندام ها شود.

سندرم لمبرت-ایتون: یک بیماری نادر که باعث اختلال در ارتباط بین اعصاب و عضلات می شود. این بیماری معمولاً با سرطان مرتبط است و باعث ضعف، خستگی و اختلال در بینایی می شود.

دیستروفی عضلانی: یک گروه از بیماری های ژنتیکی که باعث ضعف و تخریب عضلات می شود. این بیماری ها می توانند باعث مشکلات در راه رفتن، تنفس، قلب و دیگر عضلات شوند.

میاستنی گراویس: یک بیماری ایمنی که باعث اختلال در ارتباط بین اعصاب و عضلات می شود. این بیماری باعث ضعف و خستگی عضلات صورت، چشم، گلو و تنفس خواهد شد.

البته این موارد فقط برخی از بیماری هایی هستند که می توان با تست EMG تشخیص داد. بسیاری از بیماری های دیگر نیز وجود دارد که با این تست قابل تشخیص است. اما در اینجا مجال بحث در مورد آنها وجود ندارد.

چگونه برای تست EMG آماده شویم؟

برای انجام تست EMG، باید چند نکته را رعایت کنید. اول از همه، باید در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی داروها ممکن است تاثیر آزمایش را تغییر دهند یا خطر خونریزی را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر دارویی به نام متینون (پیریدوستیگمین) مصرف می کنید، باید قبل از آزمایش آن را قطع کنید.

همچنین، اگر دارای اختلال خونریزی، ضربان ساز قلب یا دفیبریلاتور قابل کاشت هستید، باید به پزشک خود بگویید. در صورت داشتن هر یک از این شرایط پزشکی یا دستگاه ها، ممکن است نتوانید تست EMG انجام دهید.

دوماً، باید حداقل سه ساعت قبل از آزمایش از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار می تواند باعث تغییرات در فعالیت الکتریکی عضلات شود و نتایج آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد.

سوماً، باید قبل از آزمایش حمام یا دوش بگیرید تا هرگونه چربی از روی پوست پاک شود. چربی می تواند باعث اختلال در انتقال سیگنال های الکتریکی شود. بعد از شستشو، از هیچ لوسیون یا کرمی استفاده نکنید.

چهارماً، لباس های راحت بپوشید که ناحیه ای را که پزشکتان ارزیابی می کند مسدود نکند. ممکن است از شما خواسته شود که لباس بیمارستان را درست قبل از آزمایش بپوشید.

مراقبت های بعد از نوار عصب و عضله

مراقبت های بعد از نوار عصب و عضله به شرح زیر است:

بعد از انجام نوار عصب و عضله، Electromyography ممکن است احساس سوزش، خارش، تورم یا کبودی در محل سوزن ها داشته باشید. این علائم معمولاً موقتی هستند و طی چند روز خودبخود از بین می روند.

برای کاهش این علائم، می توانید از بسته های یخ، کمپرس سرد یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن استفاده کنید. البته قبل از مصرف هرگونه دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

از فشار دادن، خاراندن یا ماساژ دادن محل سوزن ها خودداری کنید. این کارها می توانند باعث افزایش التهاب و عفونت شوند.

از پوشیدن لباس های تنگ و سخت بر روی محل سوزن ها پرهیز کنید. این لباس ها می توانند باعث ایجاد تحریک و درد شوند.

از تماس محل سوزنها با آب، صابون، لوسیون یا مواد شیمیایی جلوگیری کنید. این مواد می توانند باعث ایجاد تحریک و عفونت شوند.

از فعالیت های سنگین و ورزش های شدید خودداری کنید. این فعالیت ها می توانند باعث افزایش درد و خونریزی شوند.

اگر علائم شما بعد از چند روز بهبود نیافته یا بدتر شدند، اگر احساس بیحسی، ضعف، فلج یا تغییر رنگ در اندام های خود داشتید، اگر تب، لرز، ترشح چرکی یا بوی بد از محل سوزن ها داشتید، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت، آسیب عصبی یا اختلالات خونی باشند.

مراقبت های بعد نوار عصب و عضله

هزینه نوار عصب و عضله 1403

هزینه نوار عصب و عضله 1403 چقدر است؟ یکی از مباحث مهمی که همواره مورد توجه است، قیمت و هزینه نوار عصب عضله است. در صورتی که می خواهید به صورت دقیق از هزینه نوار عصب عضله مطلع شوید، باید به عوامل موثر در آن توجه کنید. به طور کلی عوامل موثر در هزینه نوار عصب و عضله عبارتند از:

تعداد اعضایی که نوار تست عصب و عضله از آنها گرفته می شود. هر چه تعداد اعضای مورد آزمایش بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد شد.

 نوع تست: سرعت هدایت عصبی، نوار عضله یا هردو. هر کدام از این تست ها دارای هزینه متفاوتی هستند و انتخاب آنها بر اساس نیاز و تشخیص پزشک می باشد.

نوع بیمه و تاثیر آن بر قیمت تست نوار عصب-عضله. برخی از بیمه ها ممکن است بخشی از هزینه تست را پوشش دهند و برخی دیگر نه. بنابراین باید با بیمه خود مشورت کنید که چه مقدار از هزینه را پرداخت می کنند.

تخصص و مهارت پزشک شما. پزشکان یا متخصصانی که این تست را انجام می دهند ممکن است بر اساس تجربه و سطح تخصص خود هزینه های متفاوتی دریافت کنند که بر هزینه کلی آزمایش ها تأثیر می گذارد.

محل انجام تست. ممکن است هزینه تست در بیمارستان ها، کلینیک ها، مطب ها یا مراکز تخصصی متفاوت باشد. بنابراین باید با محل انجام تست خود هماهنگ کنید که چه مقدار هزینه را برای شما در نظر گرفته اند.

به روز بودن دستگاه تست. دستگاه های تست نوار عصب و عضله ممکن است از نظر فنی و تکنولوژیک متفاوت باشند و این مسئله می تواند بر کیفیت و دقت نتایج و همچنین هزینه تست تأثیر داشته باشد. بنابراین باید با محل انجام تست خود مشورت کنید که از چه نوع دستگاهی استفاده می کنند.

موقعیت مکانی و تاثیر آن بر هزینه. ممکن است هزینه تست در مناطق مختلف شهر یا کشور متفاوت باشد. بنابراین باید با محل انجام تست خود مشورت کنید که چه مقدار هزینه را برای شما در نظر گرفته اند. البته هزینه نوار عصب و عضله در مرکز ویستان با توجه به اینکه این مرکز با شرکت های مختلف بیمه طرف قرارداد است، بسیار مناسب تر از دیگر مراکز خواهد بود.

آیا نوار عصب و عضله عوارضی برای بدن دارد؟

نوار عصب و عضله جزو آزمایش های بسیار کم خطر است. اما مثل هر آزمایش دیگری، می تواند با یک سری عوارض همچون درد در ناحیه مورد مورد نظر همراه باشد. چنانچه از روش سوزنی برای انجام آن استفاده شود، ممکن است محل وارد شدن سوزن ها کبود یا متورم شده و شروع به گزگز کند. این موارد بایستی با پزشک در میان گذاشته شوند. توجه داشته باشید که درد پس از آزمایش می تواند به کمک مسکن یرطرف شود.

تفسیر جواب نوار عصب و عضله

آزمایش نوار عصب و عضله از آن دسته آزمایش هایی است که جواب آن سریعا قابل دریافت است. جواب این تست در حالت کلی به دو صورت است. یا فعالیت الکتریکی در عضله مورد نظر را در حالت استراحت نشان می دهد و یا در هنگام انقباض عضله، آن را غیر طبیعی نشان می دهد.

در صورتی که آزمایش شما وضعیت نخست را نشان دهد، ممکن است دچار اختلال عضلانی و التهاب ناشی از آسیب باشید. در حالت دیگر نیز احتمال وجود مشکلاتی همچون فتق دیسک یا اختلالات عصبی بالاست. در هر صورت بایستی تفسیر توسط پزشک مربوطه انجام شود تا به نتیجه قابل اطمینانی دست یابید!

نوار عصب و عضله در کودکان

مشکلات عصبی عضلانی در بین کودکان نیز همچون بزرگسالان می تواند بروز کند. در این صورت آزمایش مربوطه توسط پزشک متخصص اطفال انجام می شود. بیمار هایی که عموما می تواند نشان دهنده این مشکل باشند، عبارتند از: گردن درد، کمر درد، بی اختیاری ادرار و مدفوع و… همچنین دست، صورت، مقعد و کف لگن بخش هایی از بدن هستند که مورد چنین آزمایشی قرار می گیرند.

بسته به اینکه مشکل فرد جزو کدام دسته باشد، پزش روش به خصوصی را برای انجام تست نوار عصب و عضله تجویز می کند. چنانچه به تازگی قصد گرفتن این تست را دارید، بهترین قیمت نوار عصب و عضله را از emg کلینیک بپرسید!!

قیمت تست نوار عصب و عضله در EMG کلینیک

کلینیک نوار عصب و عضله در تهران

سه کلینیک نوار عصب و عضله در تهران وجود دارد که می تواند این تست را با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب و تحت پوشش شرکت های بیمه ای ارائه نماید. این مراکز عبارتند از:

مرکز نوار عصب ویستان

این مرکز یکی از مجهزترین و معتبرترین مراکز نوار عصب و عضله در تهران است که با داشتن پزشکان و تکنسین های متخصص و مجرب، خدمات با کیفیت و با قیمت مناسبی را به بیماران ارائه می دهد.

این مرکز از دستگاه های پیشرفته و مدرن برای انجام تست های نوار عصب و عضله استفاده می کند و نتایج را به صورت کامل و دقیق تفسیر می نماید. این مرکز در منطقه ویستان واقع شده است. شماره تماس : 02144927197

مطب دکتر شهربانو کاظمی

دکتر شهربانو کاظمی یکی از بهترین متخصصان مغز و اعصاب و نوار عصب و عضله در تهران است که با داشتن سابقه و تجربه زیاد در این زمینه، می تواند بیماران را به صورت کامل ارزیابی و درمان کند.

ایشان از تکنیک های مختلف و نوین برای تشخیص و تعیین درمان بیماری های عصبی و عضلانی استفاده می کنند و نتایج را به صورت شفاف و قابل فهم به بیماران ارائه می دهند. مطب دکتر کاظمی در منطقه شهرک غرب واقع شده است. شماره تماس: 02144387785

دکتر شبنم رفیع زاده

دکتر شبنم رفیع زاده یکی از متخصصان مغز و اعصاب و نوار عصب و عضله در تهران است که با داشتن دانش و مهارت زیاد در این حوزه، می تواند بیماران را به صورت کامل ارزیابی و درمان کند. ایشان از تکنولوژی پیشرفته و تجهیزات مدرن برای انجام تست های نوار عصب و عضله استفاده می کنند و نتایج را به صورت کامل و دقیق تفسیر می کنند.

ایشان همچنین در زمینه طب سوزنی نیز تخصص دارند و می توانند از این روش برای درمان برخی از بیماری های عصبی و عضلانی استفاده کنند. مطب دکتر رفیع زاده در منطقه سعادت آباد واقع شده است. شماره تماس: 02144220936

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم نوار عصب و عضله را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم و بهترین روش ها برای انجام تست مورد نظر را با شما در میان بگذاریم. همانطور که گفتیم این یک تسن پزشکی است که وضعیت عصب و عضلات فرد را از نظر سلامتی مشخص می کند. روش انجام این آزمایش بسته به شرایط فرد و نظر پزشک، متفاوت است.

22 دیدگاه دربارهٔ «نوار عصب و عضله | هزینه الکترومیوگرافی سال 1403 با 30% تخفیف»

  1. سلام و عرض ادب. خسسته نباشید. ببخشید خواستم بپرسم نوار عصب و عضله در کلینیک شما برای اندام های تحتانی هم انجام میشه؟ دکتر برایم نوار عصب و عضله پا رو نوشته منتها نتونستم جایی نوبت بگیرم.

    1. سلام ممنونم از شما. بله نوار عصب و عضله اندام تحتانی و نوار عصب پا نیز در مرکز ویستان قابل انجام است

  2. سمانه پاکدست

    سلام خسته نباشید. ببخشید یه سوالی داشتم. چند روز پیش من تست نوار عصب و عضله انجام دادم. البته در کلینیک ویستتان نبود. ولی ندیدم که سوزن ها رو از قبل ضدعفونی کرده باشند. امکان سهل انگاری وجود داره؟ یعنی ممکنه سوزن کس دیگه ای رو برای من بدون ضدعفونی کردن بزنن؟

    1. سلام ممنونم. قطعا الکترودها ضدعفونی شده بودند. اما اگر احساس سوزش یا قرمزی در پوست خود دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  3. مهنا سماواتی

    ممنونم از مقاله خوبتون. سوالی که برای من مطرحه اینه که آیا در دوران پریودی و عادت ماهانگی امکان انجام نوار عصب و عضله وجود دارد؟

    1. سپاسگذارم از توجهتون. بله مشکلی ندارد در دوران عادت ماهیانگی هم تست نوار عصب و عضله قابل انجام است

  4. نوار عصب و عضله درد هم داره؟ من استانه تحمل دردم خیلی پایینه و احساس می کنم نمیتونم دردشو تحمل کنم. دوستان اگر کسی نوار عصب انجام داده بهم بگه درد داره یا نه؟ ممنونم

  5. سلام پدر بنده مبتلا به سندروم تونل کارپال هستند که دکتر متخصص ایشون تشخیص دادن باید نوار عصب و عضله ازشون گرفته بشه. می خواستم بپرسم آیا نیاز به این تست هست؟ و اینکه در مرکز ویستان تست نوار عصب و عضله انجام میشه؟

    1. سلام و عرض ادب. بله مطابق با نظر دکتر متخصص ایشون باید تست نوار عصب و عضله بدهند و یکی از روش های تشخیص بیماری سندروم تونل کارپال و شدت آن این تست می باشد. بله در مرکز ویستان تست نوار عصب و عضله با دستگاه های پیشرفته و حرفه ای انجام می شود

  6. رحیم احمدیان

    سلام و خداقوت عرض میکنم خدمت شما عزیزان زحمت کش. من در مرکز نوار عصب و عضله ویستان با دکتر مهسا موسوی تست نوار عصب و عضله را دادم و بسیار راضی بودم. در پاسخ به اون دوست عزیزمون هم لازمه بگم هیچ دردی نداره و صرفا احساس گزگز خواهید داشت و هیچ نگران نباشید.

    1. ممنونم از توجه شما. بله اکثر افراد هیچ دردی را هنگام انجام نوار عصب و عضله احساس نمی کنند

  7. حمیده مختاری

    من پیش خانم دکتر شهربانو کاظمی ویزیت شدم و نوار عصب انجام دادم. به راحتی بیماریم رو تشخیص دادن و راضی بودم از کارشون. و الان کاملا درمان شدم. خیلی دکتر خوبی هستند . خرج اضافه نکنید و جای دیگه نرین. از اول برین پیش دکتر کاظمی خیالتون راحت باشه.

  8. دکتر موسوی در کلینیک ویستان بسیار کاربلد و حرفه ای هستند. ما چندسالی درگیر درد دست مادرم بودیم کلی هزینه کردیم اما دکتر موسوی تشخیص دادن نوار عصب دست بگیریم و تشخیص دادن بیماری مادرم و سریعا درمانشون کردن. البته هنوزم تحت نظرشون هستن مادرم اما خیلی راضی بودیم. ممنونم از شما خام دکتر

  9. نوار عصب و عضله میتونه دیسک گردن و هم نشون بده؟ در این صورت الکترودها در کدام قسمت پوست وارد می شوند و آیا درد دارد؟ سپاسگذاریم از پاسخگوییتون

  10. رابطه نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری ام‌اس چگونه است؟ به عبارتی دیگر آیا نوار عصب و عضله امکان تشخیص بیماری ام اس را دارد؟

    1. معمولا نشانه‌ها و علائم بیماری ام اس متغیرند و به میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می‌گیرند بستگی دارد. به‌همین‌دلیل، در کنار انجام آزمایش خون، پنکسیون کمری و روش تصویربرداری ام آر آی، به گرفتن نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس نیز نیاز است.

  11. عاقا من این تست و انجام دادم. هییییچ دردی نداره. واقعا درد نداره. الکی فقط اسمش غلط اندازه. برین تستشو بدین بابا با ترستون مقابله کنین

  12. اول یه چیز مثل اهن ربا میزاره تو عصب ها بعد پات یهو میپره هوا. خنده داره بیشتر

    بعد اون یکی سوزن فرو میکنه .فرو کردنش درد نداره ولی اون که میگه مثلا پاتو فلان جهت فشار بده درد داره .

    اومدم خونه یه روز کامل تموم عضله هام گرفت انقد گریه کردم.

    حتما بعدش بیای حموم داغ کنی تا مثل من نشی.

  13. حشمت گران تبار هستم

    یه مرکز حرفه ای و کاربلد. واقعا لذت بردم از اینهمه خلاق خوب و منش عالی شما. تو ایران همچین مراکزی کم پیدا میشه و برای منی که بعد چندین سال اومدم ایران و تو یه مرکز درمانی اینچنینی درمان شدم، واقعا باعث افتخارم بود. ممنونم از شما و همچنین خانم دکتر مهسا موسوی

  14. سلام خداقوت عرض میکنم. جسارتا میتوانم بپرسم هزینه نوار عصب و عضله در آن مرکز چقدر است؟ قیمت تمام شده را ذکر کنید لطفا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید 02144387785