نوار عصب مثانه چقدر طول میشکد + هزینه نوار عصب مثانه 1402

86 / 100
نوار عصب مثانه

نوار عصب مثانه

تست یورودینامیک (نوار مثانه) چیست؟

تست های نوار عصب مثانه (bladder EMG) برای تشخیص بیمارانی که بی اختیاری ادرار یا سایر علائم دستگاه ادراری تحتانی دارند استفاده می شود. این آزمایش برای آقایان وخانم ها انجام می شود. 

مطالعات یورودینامیک یا نوار عصب مثانه ازمایش می کند که مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار چقدر ادرار را نگه می دارند و آزاد می کنند.این آزمایش ها بیانگر این است که مثانه شما تا چه حد میتواند درست کار کند و به چه علت ممکن است انسداد یا نشت داشته باشد، از تست‌های یورودینامیک (Urodynamic test) برای اندازه‌گیری این موارد استفاده می‌شود :

  • عملکرد اعصاب و عضلات
  • فشار در اطراف و در مثانه
  • نرخ جریان و عوامل دیگر

نحوه کارکرد دستگاه ادراری تحتانی

دستگاه ادراری تحتانی شامل مجاری ادرار و مثانه است. مثانه اندامی بادکنکی شکل است که مسئول ذخیره کردن ادراری که در کلیه ها ایجاد میشود را دارد. توسط عضلات لگن در قسمت پایین شکم شما در جای خود نگه داشته می شود.

مثانه زمانی که پر نباشد شل می شود. سیگنال های عصبی در مغز اطلاع می دهند که مثانه در حال پر شدن است. وقتی پر شد احساس می کنید که نیاز به ترشح ادرار دارید. سپس مغز به ماهیچه های مثانه می گوید که منقبض شوند . این باعث می شود ادرار از طریق مجرای ادرار از بدن شما خارج شود.

مجرای ادرار شما ماهیچه هایی به نام اسفنکتر دارد. آنها به بسته نگه داشتن مجرای ادرار کمک می کنند تا قبل از زمانش نشت نکند. این اسفنکترها برای ترشح ادرار در هنگام انقباض مثانه باز می شوند.

علائمی که باعث میشود نوار عصب مثانه یا آزمایش های یورودینامیک نیاز باشد

بیشتر آزمایش‌های نوار عصب مثانه (یورودینامیک) برای تعیین مقدار نگهداری ادرار در مثانه و مقدار خالی بودن ادرار انجام می‌شود. مثانه باید قادر باشد ادرار را به طور ثابت دفع کند به طوری که تمام آن تخلیه شود. مثانه شما ممکن است بدون اینکه بخواهید منقبض شود (فشرده شود)  منجر به نشت ادرار شود.

در صورت داشتن موارد زیر به آزمایشات نوار مثانه نیاز است

  • هر نوع نشت یا بی اختیاری ادرار
  • هوس های ناگهانی و طاقت فرسا برای ادرار کردن و تکرر ادرار
  • درد هنگام ادرار یا بسیاری از عفونت های مجاری ادرار
  • مشکلات شروع ادرار یا تخلیه کامل مثانه یا جریان ضعیف ادرار

آزمایشات مثانه

انواع آزمایشات نوار مثانه (یورودینامیک)

  • سیستومتری
  • اوروفلومتری 
  • مطالعه جریان فشار (مطالعه فشار تخلیه)
  • الکترومیوگرافی

سیستومتری

سیستومتری با مطالعه جریان فشار(فشار تخلیه) بخشی از آزمایش یورودینامیک یا Urodynamic را اندازه گیری میکند. این آزمایشات میزان عملکرد مثانه را اندازه گیری می کنند. آنها به تشخیص مشکلات در هنگام کنترل ادرار کمک می کنند. اینها می تواند بی اختیاری ، مشکل در تخلیه مثانه، مثانه بیش فعال ، انسداد یا عفونت های مکرر باشد.

سیستومتری برای اندازه گیری مقدار ادراری که مثانه می تواند نگه دارد استفاده می شود. همچنین فشار داخل مثانه را اندازه گیری می کند و زمانی که میل به رفتن دارید چقدر پر است.

اوروفلومتری

اوروفلوومتری میزان خروج ادرار و سرعت آن را اندازه گیری می کند. در دو قسمت انجام می شود. اگر مشکل ادرار دارید یا جریان آهسته دارید، پزشک ممکن است این آزمایش را پیشنهاد کند.

با اندازه گیری میانگین و حداکثر میزان جریان ادرار، این آزمایش می تواند انسداد هایی مانند بزرگ شدن پروستات را نشان دهد . از شما خواسته می شود که با مثانه پر برای بهترین نتایج آزمایش وارد شوید

مطالعه فشار تخلیه

مطالعه جریان فشار، فشار مثانه شما را هنگام ادرار اندازه گیری می کند. همچنین میزان جریان ادرار را اندازه گیری می کند. این مطالعه به یافتن یک بلوک در مثانه از بزرگ شدن پروستات کمک می کند یا هنگامی که با CMG ترکیب می شود ممکن است مثانه ضعیف یا مشکل دیگری را شناسایی کند.

هنگامی که مثانه‌ تان پر است، از شما درخواست می شود بر روی یک صندلی مخصوص ادرار کنید. این بار، با یک کاتتر فشار خالی (“مانومتر”) در جای خود ادرار می کنید. کاتتر کوچک است و ادرار شما در اطراف کاتتر جریان می یابد. این ابزار بررسی می کند که عضلات مثانه در زمان تخلیه چقدر خوب کار می‌کنند.

پس از بررسی‌ها، برخی از افراد احساس سوزش یا درد می‌کنند یا ممکن است خون در ادرار ببینند . این در یک یا دو روز از بین می رود. اگر همچنان خون در ادرار خود مشاهده می کنید یا تب دارید، لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید.

الکترومیوگرافی

الکترومیوگرافی می تواند برای تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها شامل مشکلات حرکتی، آسیب های عصبی، عصبی-عضلانی، یا شرایط دژنراتیو مانند: اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) سندرم تونل کارپ استفاده شود.

الکترومیوگرافی(Electromyography)  یک فعالیت الکتریکی است که عضلات و اعصاب کف لگن را مورد آزمایش قرار میدهد. اگر مشکل ادراری مربوط به آسیب عصب یا عضله یا حرکت غیر طبیعی عضلات کف لگن باشد، از این آزمایش استفاده می شود. این تست قدرت و فعالیت عضلات و اعصاب داخل و اطراف مثانه و اسفنکترها را اندازه گیری می کند. برای توضیحات بیشتر در مورد الکترومیوگرافی اینجا کلیک کنید.

نوار مثانه در تهران کجا انجام میشود

کلینیک نوار عصب عضله ویستا با کادر مجرب اماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد، در این کلینیک انواع خدمات مربوط به تست عصب عضله ،من جمله نوار مثانه انجام میشود. بهترین متخصص نوار عصب عضله در تهران

کلینیک نوار عصب عضله ویستا واقع در تهران،مرزداران،بلوار مرزداران، نبش خ بهار،پ ۱۸۴ ساختمان ایمان طبقه همکف شرقی می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره 02144387785 تماس بگیرید.

نوار عصب

آمادگی های لازم قبل از انجام نوار مثانه

  • شما باید با مثانه پر در آزمایش حاضر شود. اگر مثانه تان پر نباشد، ما نمی‌توانیم آزمایش را انجام دهیم و ممکن است مجبور شوید برنامه را تغییر دهید.
  • شما باید سعی کند 2 ساعت قبل از آزمایش ادرار نکند. ما می دانیم که این ممکن است برای شما آسان نباشد. 
  • شما باید حداقل 2 الی 4 لیوان مایع (بهتر است) حدود یک ساعت قبل از آزمایش بنوشد و تا شروع آزمایش به نوشیدن ادامه دهد.
  • شما نباید هیچ نوشیدنی حاوی کافئین(مانند قهوه، چای، کولا و شکلات) بخورد زیرا ممکن است بر نتایج آزمایش تاثیر بگذارد.
  •  شما باید یک روز قبل از آزمایش اجابت مزاج نرم و آسان داشته باشد. اگر شما در طول آزمایش اجابت مزاج داشته باشد، ممکن است مجبور شوید برنامه را تغییر دهید.
  • اگر شما داروی مثانه مصرف می کنید، ممکن است نیاز باشد که برخی از آنها قبل از آزمایش قطع شود.(مانند اکسی بوتینین ، تولترودین ، سولیفناسین ، تامسولوسین و بتانکول)
  • و برای جلوگیری از عفونت، اغلب قبل یا بعد از آزمایش آنتی بیوتیک به شما داده می شود.

نحوه انجام تست نوار عصب مثانه

قبل از انجام آزمایش، میزان ادرار در مثانه را با اسکن مثانه اندازه گیری می کنیم. مقدار کمی ژل روی قسمت پایین شکم گذاشته می شود. اگر مثانه به اندازه کافی پر باشد، آزمایش را انجام می دهیم.

چندین تکه الکترود کوچک چسبنده (حسگرهای EMG) روی بدن شما قرار می گیرد.( دو تکه روی باسن نزدیک به دهانه مقعد قرار می گیرد. یک تکه دیگر در پشت و سه تکه روی شکم قرار می گیرد.) این تکه ها نحوه عملکرد ماهیچه ها را هنگام دفع ادرار اندازه گیری می کنند. سپس پزشک از بیمار می خواهد که عضله را چندین بار منقبض و رها کند تا آن ناحیه را آزمایش کند. الکترود سیگنال هایی را برای انقباض عضله ارسال می کند و پاسخ را با استفاده از یک مقدار عددی برای نشان دادن عملکرد ثبت می کند.

هنگامی که وصله ها در جای خود قرار گرفتند، شما در توالتی که به سنسور کامپیوتر متصل می شود ادرار می کنید (uroflow). پس از انجام آزمایش، یک اسکن مثانه دوم برای اندازه گیری میزان ادرار باقی مانده در مثانه انجام می شود. به این حالت باقیمانده پس خالی (PVR) می گویند.

نوار مثانه چقدر طول میکشد

آزمایش ها معمولاً 60 تا 90 دقیقه طول می کشد . شما می توانید هر یک از فعالیت های معمولی خود مانند خوردن، رانندگی و ورزش را قبل و بعد از آزمون انجام دهید

نوار مثانه

نوار مثانه درد دارد

وقتی سوزن ها (سوزن هایی با طول حداکثر 120 میلی متر) در عضله قرار می گیرد، می توانیم بشنویم که اعصاب چگونه با عضله صحبت می کنند. این قسمت، به طور متوسط، سطح درد برای افراد چیزی در محدوده 3 از 10 است . این بیشترین چیزی است که مردم می گویند این است.

هزینه نوار عصب مثانه

قیمت الکترومیوگرافی در emg کلینیک برای انجام نوار عصب دو اندام هفتصد و نود هزار تومان و نوار عصب چهار اندام نهصد و نود هزار تومان است که حداقل از تعرفه دولتی ۴۰ درصد پایین تر می باشد.

برای آزمایش EMG چند سوزن وارد می شود؟

ممکن است پنج یا بیشتر سوزن برای آزمایش لازم باشد. ممکن است با قرار دادن الکترود درد خفیفی را تجربه کنید، اما معمولاً بدون درد است. اگر آزمایش دردناک است، باید به معاینه‌کننده خود بگویید زیرا ممکن است در نتایج اختلال ایجاد کند

عوارض نوار مثانه

ممکن است هنگام ادرار کردن، ناراحتی یا درد خفیف داشته باشید. این فقط باید چند ساعت طول بکشد. حتی این امکان وجود دارد که به دلیل استفاده از کاتتر مقداری خون مشاهده کنید. اگر 1 الی 2 لیوان آب هر ساعت به مدت دو ساعت بنوشید، ممکن است این علائم کاهش یابد.

پرستار شما ممکن است حمام آب گرم یا نگه داشتن یک پارچه گرم و مرطوب روی دهانه مجرای ادرار را پیشنهاد کند. همچنین می توانید در صورت نیاز از داروهای مسکن استفاده کنید.

در برخی موارد، ارائه‌دهنده شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما یک نسخه آنتی‌بیوتیک بدهد، اما این همیشه ضروری نیست. با این حال، اگر علائم عفونت مانند تب، لرز یا درد زیاد دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید

چه زمانی نتایج نوار عصب عضله من در دسترس خواهد بود

معمولا نتایج اوروفلومتری و سیستومتری  را همان لحظه آماده میشود. اما نتایج آزمایش‌های دیگر مانند الکترومیوگرام و تست‌های یورودینامیک (نوار عصب مثانه) ممکن است چند روز طول بکشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما با شما در مورد نتایج آزمایش صحبت می کند و شما را در مورد مراحل بعدی آگاه می کند.

تست یورودینامیک

سوالات متداول

تست های EMG چقدر قابل اعتماد هستند؟

آزمایش الکترومیوگرافی (EMG) و آزمایش سرعت هدایت عصبی (NCV) که اغلب به طور همزمان انجام می‌شود، آزمایش‌های جامع و دقیقی هستند که به پزشک شما کمک می‌کنند آسیب عضلانی یا عصبی را ارزیابی کند

 نوار عصب مثانه بهتر از MRI ​​است؟

اگر هر دو در دسترس هستند، EMG باید اولین انتخاب باشد . هنگامی که تشخیص چالش برانگیز است، ممکن است با هم انجام شوند. CT ممکن است به ویژه برای شرایط پاتولوژیک مرتبط با استخوان ترجیح داده شود، در حالی که MRI ممکن است برای شرایط پاتولوژیک مرتبط با بافت نرم ترجیح داده شود.

آیا اعصاب مثانه می توانند التیام پیدا کنند؟

مثانه نوروژنیک به اتفاقی اشاره دارد که وقتی رابطه بین سیستم عصبی و عملکرد مثانه به دلیل آسیب یا بیماری مختل می شود، اتفاق می افتد. قابل درمان نیست اما قابل کنترل است . گزینه های درمانی شامل داروها، استفاده از کاتتر و تغییر سبک زندگی است

اگر نوار عصب عضله غیر طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

الکترومیوگرافی(Electromyography) نتایج غیر عادی به چه معناست. EMG می تواند مشکلات عضلات شما را در هنگام استراحت یا فعالیت تشخیص دهد . اختلالات یا شرایطی که باعث نتایج غیرطبیعی می شوند شامل موارد زیر است: نوروپاتی الکلی (آسیب به اعصاب ناشی از مصرف زیاد الکل)

نوار مثانه زنان

بله ،انجام این آزمایش هیچ آسیبی به پرده بکارت نمی زند چرا که از یک لوله بسیار نازک برای ورود به مجرای ادرار استفاده می شد و هیچ صدمه ای به بکارت وارد نمیکند

ایا نوار عصب مثانه برای خانم های باردار مضر است؟

خیر، اگرچه این دستگاه از اشعه در برخی مراحل استفاده میکند اما مشکلی برای افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا زنان باردار ایجاد نمیکند

تماس بگیرید 02144387785