ترمیم عصب آسیب دیده | آیا عصب آسیب دیده قابل درمان است؟ 5روش

ترمیم عصب آسیب دیده
90 / 100

آیا می دانید که بیش از ۲۰ میلیون نفر در جهان از نوعی آسیب عصبی رنج می برند؟ آیا عصب آسیب دیده قابل ترمیم است؟ آسیب عصبی می تواند منجر به از دست رفتن حس، حرکت، تعادل، بینایی، شنوایی، گفتار و حتی عملکرد مغزی شود و کیفیت زندگی بیماران را به شدت کاهش دهد. هدف این مقاله بررسی این است که آیا عصب آسیب دیده ترمیم میشود یا خیر.

در این مقاله، ما ابتدا علل، انواع و علائم آسیب عصبی را مورد بحث قرار می دهیم. سپس روش های تشخیص و درمان آسیب عصبی را معرفی و مقایسه می کنیم. و به سوال آیا عصب آسیب دیده قابل ترمیم است، پاسخ می دهیم. در نهایت، نتایج، محدودیت ها و پیشنهادهای خود را ارائه می کنیم.

ترمیم عصب آسیب دیده

ترمیم عصب آسیب دیده Damaged nerve repair یک روش جراحی است که با هدف بازگرداندن عملکرد عصب انجام می شود. این روش معمولا برای درمان آسیب های عصبی که باعث فلج، بیحسی، درد یا اختلال در حس و حرکت می شوند، استفاده می گردد. ترمیم عصب آسیب دیده می تواند به چند روش انجام شود:

ترمیم مستقیم

در این روش، دو انتهای عصب پاره شده با دوختن لایه بیرونی عصب به هم متصل می شوند. این روش فقط در صورتی ممکن است که دو انتهای عصب بدون له شدگی و کنار هم قرار گیرند.

پیوند عصب

در این روش، یک قسمت از عصب سالم از یک قسمت دیگر بدن برداشته شده و به عنوان یک پل بین دو انتهای عصب آسیب دیده قرار می گیرد. این روش در صورتی لازم است که دو انتهای عصب فاصله زیادی از هم داشته باشند یا له شده باشند.

بیشتر بدانید: هزینه پی آر پی کمر در سال 1403

انتقال عصب

در این روش، یک عصب سالم که عملکرد ضروری ندارد، از محل اصلی خود قطع شده و به ترمیم عصب آسیب دیده متصل می شود. این روش در صورتی انتخاب می شود که ترمیم مستقیم یا پیوند عصب موثر نباشند یا نتیجه خوبی نداشته باشند.

بیشتر بدانید: درمان فراموشی در سالمندان | متخصص مغز و اعصاب شرق تهران 1403

اما در پاسخ به این سوال که آیا عصب آسیب دیده قابل ترمیم است؟ باید گفت که ترمیم عصب آسیب دیده یک فرآیند طولانی و پیچیده است که ممکن است چندین ماه یا سال طول بکشد. برای این که عصب بتواند دوباره رشد کند و به اعصاب دیگر متصل شود، و به عبارتی ترمیم عصب آسیب دیده انجام شود، باید شرایط مناسبی فراهم شود. برخی از عواملی که روی ترمیم عصب آسیب دیده تاثیر می گذارند عبارتند از:

نوع و شدت آسیب عصبی

اگر عصب کاملا پاره شده باشد، ممکن است ترمیم عصب آسیب دیده آن دشوارتر باشد. همچنین اگر عصب له شده باشد، ممکن است بافت اسکار یا چسبندگی ایجاد شود که مانع رشد عصب شود.

بیشتر بدانید: نوار عصب و عضله کف پا در 20 دقیقه 

محل و اندازه عصب آسیب دیده

اگر عصب در نزدیکی مغز یا نخاع آسیب دیده باشد، ممکن است ترمیم آن سختتر باشد. همچنین اگر عصب بزرگ و پیچیده باشد، ممکن است نیاز به دوختن بیشتری داشته باشد.

سن و وضعیت سلامتی بیمار

اگر بیمار جوان و سالم باشد، ممکن است ترمیم عصب آسیب دیده سریعتر و بهتر انجام شود. اما اگر بیمار مسن و مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت، عفونت، سرطان یا اختلالات خونی باشد، ممکن است ترمیم عصب آسیب دیده کندتر و ناقص باشد.

بیشتر بدانید: متخصص مغز و اعصاب در شمال تهران | معرفی 10 متخصص برتر تهران!

رعایت دستورالعمل های پزشکی

بیمار باید پس از جراحی ترمیم عصب آسیب دیده، Damaged nerve repair دستورالعمل های پزشکی را به دقت رعایت کند. این شامل مصرف داروها، مراقبت از زخم، استراحت، تمرینات توانبخشی و مراجعه به پزشک می شود.

بیشتر بدانید: تزریق پلاسما به زانو چیست

روش ‌های درمان آسیب عصبی

روش‌ های مختلفی برای ترمیم عصب آسیب دیده وجود دارد که به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. برخی از روش ‌های رایج عبارتند از:

دارو درمانی برای ترمیم عصب آسیب دیده

  • داروهای ضد درد و ضد التهاب
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب

فیزیوتراپی برای ترمیم عصب آسیب دیده

  • تحریک الکتریکی عصب
  • لیزر درمانی
  • ماساژ
  • درمان دستی

جراحی برای ترمیم عصب آسیب دیده

  • ترمیم عصب آسیب‌دیده
  • پیوند عصب

بیشتر بدانید: تشخیص بیماری تونل کارپال با EMG مچ دست

درمان‌های جایگزین برای ترمیم عصب آسیب دیده

  • طب سوزنی
  • یوگا
  • مدیتیشن

تغییر سبک زندگی برای ترمیم عصب آسیب دیده

  • ورزش منظم
  • رژیم غذایی سالم
  • خواب کافی
  • مدیریت استرس

درمان و ترمیم عصب آسیب دیده یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است که نیاز به صبر و حوصله دارد. بهترین روش درمانی برای هر فرد به نوع و شدت آسیب، سلامتی عمومی و ترجیحات فردی بستگی دارد.

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد ترمیم عصب آسیب دیده آورده شده است:

  • به دنبال مراقبت ‌های پزشکی باشید: اگر فکر می‌ کنید دچار آسیب عصبی شده ‌اید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت ‌های پزشکی باشید.
  • از دستورالعمل‌ های پزشک خود پیروی کنید: پزشک شما بهترین روش درمانی را برای شما تجویز می‌ کند و مهم است که از دستورالعمل ‌های آنها به دقت پیروی کنید.
  • صبر داشته باشید: درمان آسیب عصبی زمان ‌بر است و ممکن است ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها طول بکشد تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • از خودتان مراقبت کنید: ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب کافی می ‌توانند به بهبودی شما کمک کنند.

بیشتر بدانید: تست نوار عصب و عضله و تشخیص بیماری های عصبی

سیستم عصبی انسان

سیستم عصبی یک شبکه پیچیده و گسترده از سلول های عصبی به نام نورون است. اتصالات آنها که سیناپس نامیده می شود، به تمام قسمت های بدن می رسد. سیستم عصبی اطلاعات حسی مانند بینایی، صدا، بویایی، چشایی، لامسه و درد را دریافت و ارسال می کند.

سیستم عصبی شکننده است. ممکن است آسیب ببیند و به سختی بهبود می‌یابد. این بر توانایی مغز برای برقراری ارتباط با عضلات و اندام های حسی شما تأثیر می گذارد. آسیب های سیستم عصبی می تواند دردناک باشد و باعث ضعف، گزگز، بی حسی و حتی تغییر در گردش خون شود.

تمام نورون های بدن شما شروع می شوند و به مغز یا نخاع شما ختم می شوند. مغز و نخاع سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند که معمولاً اولین چیزی است که برای بسیاری از افراد به ذهن خطور می کند.

از سوی دیگر، سیستم عصبی محیطی، سیستم عصبی مرکزی را با اندام‌های داخلی، ماهیچه‌ها و بافت‌های حسی شما متصل می‌کند. این اعصاب عضلات را آتش می زند. حس دما؛ و قلب، ریه ها و سایر عملکردهای غیر ارادی ضروری برای زندگی را کنترل کنید.

به بیان ساده، نورون ها مانند سیم های الکتریکی هستند که در خارج توسط سلول های خاصی که عایق را فراهم می کنند، پوشیده شده اند. هر نورون دارای یک سر به نام جسم سلولی و یک دم بلند به نام آکسون است. سر به نخاع یا مغز متصل است و دم به عضله یا اندامی متصل می شود.

بیشتر بدانید: اولین علائم پارکینسون | 5 نشانه اولیه که نباید نادیده بگیرید

آسیب های سیستم عصبی مرکزی

آسیب به نخاع یا مغز می تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد. آنها می توانند در اثر تصادف اتومبیل، آسیب ورزشی، سقوط، سکته مغزی، پارگی آنوریسم مغزی، کمبود اکسیژن، شلیک گلوله یا انفجار مواد منفجره ایجاد شوند. این آسیب‌ ها اغلب آسیب‌ های مغزی یا آسیب‌ های تروماتیک ستون فقرات نامیده می‌شوند. که با ترمیم عصب آسیب دیده تا حد زیادی قابل رفع است.

سلول های عصبی آسیب دیده در سیستم عصبی مرکزی معمولاً بازسازی نمی شوند. با این حال، این بخش از سیستم عصبی می تواند در پاسخ به آسیب دوباره سازماندهی شود. به این می گویند «پلاستیسیته». خوشبختانه، مغز دارای افزونگی داخلی زیادی است. به عبارت ساده، وقتی یک ناحیه عملکرد خود را از دست می دهد، سایر نواحی آسیب ندیده مغز می توانند کنترل را به دست بگیرند.

به عنوان مثال، اگر سکته مغزی باعث آسیب مغزی شود، سایر قسمت‌های سیستم عصبی می‌توانند عملکرد از دست رفته ناحیه آسیب‌دیده را بر عهده بگیرند. شانس بهبودی در بیماران 40 ساله و کمتر پس از آسیب مغزی تروماتیک بیشترین است.

جراحان مغز و اعصاب نمی توانند آسیب اولیه مغز یا نخاع را تغییر دهند، اما می توانند از بروز آسیب ثانویه جلوگیری کنند. و درواقع به ترمیم عصب آسیب دیده منجر شود. روش‌های جراحی می‌توانند فشار روی نخاع و مغز را کاهش دهند. این مانع از پیشرفت آسیب به مناطق دیگر می شود.

بیشتر بدانید: بهترین مسکن برای درد دیسک کمر

تمامی عصب های بدن انسان

آسیب های سیستم عصبی محیطی

آسیب به سیستم عصبی محیطی می تواند به آرامی در طول زمان یا در یک لحظه اتفاق بیفتد. تصادفات، زمین خوردن و ورزش می تواند باعث آسیب شود. میکروترومای مکرر مانند سندرم تونل کارپال نیز می تواند باعث آسیب عصبی شود. سایر علل آسیب عصبی عبارتند از دیابت، اشعه، اعتیاد به الکل، بیماری های ویروسی، تروما هنگام تولد، جراحی، واکنش های خود ایمنی و برخی شرایط ارثی.

سه نوع آسیب سیستم عصبی محیطی عبارتند از:

نوروپراکسی

این خفیف ترین و شایع ترین نوع آسیب عصبی است. خود عصب دست نخورده است و فقط مات و مبهوت است. هر گونه بی حسی، ضعف یا از دست دادن عملکرد ناشی از آن موقتی است و اکثر افراد با استراحت و زمان تقریباً بهبودی کامل پیدا می کنند. جراحی به ندرت مورد نیاز است.

آکسونوتمسیس

این یک آسیب جزئی عصبی است. غلاف عصبی خارجی دست نخورده است، اما نورون های درون آسیب دیده اند. سلول های عصبی می توانند با سرعت حدود یک اینچ در ماه بازسازی و رشد کنند، اما بهبودی معمولاً ناقص و کند است.

نوروتمزیس

این یک آسیب کامل عصبی است که در آن غلاف عصبی و نورون های زیرین آن جدا می شوند. اگر بریدگی باز وجود داشته باشد، جراح مغز و اعصاب می تواند انتهای عصب بریده شده را در جراحی ببیند و آن را ترمیم کند. اگر فاصله کمتر از 2 سانتی متر باشد، انتهای عصب ممکن است به هم بخیه شود، مشروط بر اینکه به راحتی به هم برسند. شکاف های بزرگتر ممکن است به مجراهای مصنوعی یا پیوندهای عصبی برای پر کردن نقص نیاز داشته باشند. جراحی تقریباً همیشه مورد نیاز است. در این صورت ترمیم عصب آسیب دیده مکن خواهد بود.

آسیب های کششی به بافت عصبی

آسیب های کششی بیشترین الگوی آسیب عصبی هستند. اینها ممکن است ناشی از سقوط، آسیب هنگام تولد، تصادف وسیله نقلیه موتوری، عمل جراحی یا آسیب محل کار باشد. هر سه نوع آسیب عصبی که در بالا توضیح داده شد نیز می توانند یا در ترکیب با یکدیگر رخ دهند. اکثر افراد در عرض سه تا شش ماه بهبود می یابند، اما ممکن است بر اساس عدم بهبود بالینی و سایر آزمایش ها، از جمله سونوگرافی و الکترومیوگرافی، جراحی مورد نیاز باشد.

احتمال بازسازی عصب در سیستم عصبی محیطی بیشتر است. این به این دلیل است که این نورون ها پوشش یا غلاف متفاوتی دارند که از سلول های شوان تشکیل شده است. سیستم عصبی مرکزی این سلول ها را ندارد. سلول های شوان می توانند به اعصاب آسیب دیده در بازسازی و بازیابی عملکرد کمک کنند. به طور متوسط، اعصاب آسیب دیده می توانند با سرعت حدود 1 اینچ در ماه یا 1 میلی متر در روز رشد کنند.

در صورت وجود بافت اسکار قابل توجه یا شکاف بین انتهای عصب بریده شده، جراحی لازم است. نورولیز یک روش جراحی است که بافت اسکار را از اطراف و گاهی از داخل عصب برای بهبود عملکرد آن جدا می کند. ترمیم مستقیم عصب یا نورورافی اولیه شامل بخیه زدن انتهای عصب بریده شده با بخیه یا چسب بسیار ظریف است.

پیوند عصب شکاف‌های بزرگ‌تری را که با اعصابی که معمولاً از پای بیمار، اعصاب جسد یا مجرای مصنوعی برداشته می‌شوند، که ممکن است با فاکتورهای بیولوژیکی برای تقویت بازسازی عصب پوشانده شده‌اند، پل شود، ترمیم می‌کند.

عصبی شدن یا انتقال عصبی شامل قربانی کردن یک عصب سالم با قطع کردن آن و استفاده از آن به عنوان منبع نورون برای سیم کشی یک عصب آسیب دیده مهم تر در نزدیکی ورود آن به عضله فلج است. این کار جای زخم در سطح آسیب را دور می‌زند و زمان صرف انرژی مجدد عضله را کاهش می‌دهد. جراح مغز و اعصاب می تواند از یک یا چند روش برای ترمیم اعصاب آسیب دیده استفاده کند.

جراحی اعصاب برای هر بیمار مناسب نیست. این روش‌ها در بیماران جوان‌تر که از سلامت کلی خوبی برخوردار هستند، بیشترین موفقیت را دارند. بیماران چاق؛ دود؛ یا دیابت، گردش خون ضعیف یا پرتودرمانی قبلاً بدتر شده است.

سندرم درد منطقه‌ ای پیچیده

این یک شکل نادر اما شدید از درد مزمن است که اندام را تحت تاثیر قرار می دهد. درد با شدت آسیب اولیه تناسبی ندارد.سندرم درد منطقه ای پیچیده نوع 1 ممکن است پس از آسیبی که مستقیماً به اندام یا اعصاب آن آسیب وارد نکرده است، مانند پس از سکته مغزی یا حمله قلبی رخ دهد. سندرم درد منطقه ای پیچیده نوع 2 پس از آسیب له شدن به اندام و آسیب مستقیم عصبی در آنجا رخ می دهد. این وضعیت ناشناخته احتمالاً شامل التهاب و حساسیت بیش از حد در سطح سیستم عصبی محیطی و مرکزی است.

علائم شامل درد شدید سوزش یا ضربان دار، حساسیت به لمس، تغییر رنگ پوست، دمای پوست و تورم است. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق در برخی افراد رخ می دهد و در برخی دیگر نه. یک تیم چند رشته ای از متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان این بیماری نادر و دردناک مورد نیاز است.آسیب‌های عصب محیطی را می‌توان با استراحت، فیزیوتراپی، تکنیک‌های حساسیت‌زدایی و داروها برای بی‌حس کردن درد و در عین حال امکان رشد مجدد عصب به‌ صورت غیر جراحی درمان کرد.

ترمیم عصب آسیب دیده و روش های درمان آن

بیشتر بدانید: پی آر پی شانه چیست؟

جراحی عصب آسیب ‌دیده

جراحی عصب آسیب ‌دیده یک روش درمانی برای ترمیم عصب آسیب ‌دیده است. این نوع جراحی می ‌تواند برای درمان انواع آسیب‌ های عصبی، از جمله موارد زیر استفاده شود:

  • بریدگی یا له شدن اعصاب
  • کشیدگی یا فشرده شدن اعصاب
  • آسیب عصبی ناشی از دیابت یا سایر بیماری ‌ها

انواع جراحی عصب آسیب ‌دیده

انواع مختلفی از جراحی و ترمیم عصب آسیب دیده وجود دارد که نوع آن به محل و شدت آسیب بستگی دارد. برخی از انواع رایج عبارتند از:

  • ترمیم عصب آسیب دیده: این نوع جراحی شامل بخیه زدن انتهای عصب آسیب ‌دیده به هم است.
  • پیوند عصب: این نوع جراحی شامل استفاده از عصب از قسمت دیگری از بدن برای ترمیم عصب آسیب ‌دیده است.
  • انتقال عصب: این نوع جراحی شامل جابجایی عصب از یک محل به محل دیگر است.
  • آزادسازی عصب: این نوع جراحی شامل آزادسازی عصب از بافت اسکار یا فشار است.

خطرات جراحی عصب آسیب‌ دیده

جراحی و ترمیم عصب آسیب دیده یک عمل جراحی جدی است و خطراتی دارد، از جمله:

  • عفونت
  • خونریزی
  • آسیب به اعصاب دیگر
  • درد
  • بی‌حسی
  • ضعف عضلانی

بهبودی پس از جراحی عصب آسیب ‌دیده

بهبودی پس از جراحی عصب آسیب ‌دیده می ‌تواند طولانی و دشوار باشد. معمولاً شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی است.

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد جراحی و ترمیم عصب آسیب‌ دیده را ذکر کرده ایم:

  • جراحی عصب آسیب ‌دیده یک عمل جراحی جدی است و خطراتی دارد.
  • بهبودی پس از جراحی و ترمیم عصب آسیب دیده می ‌تواند طولانی و دشوار باشد.
  • بهبودی پس از جراحی عصب آسیب ‌دیده به نوع و شدت آسیب و همچنین سن و سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد.
ترمیم عصب آسیب دیده با روش جراحی

روش های تشخیص آسیب های عصبی

آسیب های عصبی می توانند باعث اختلال در عملکرد اعصاب حسی، حرکتی و خودمختار شوند و منجر به درد، ضعف، بیحسی، تغییرات حسی و اختلالات عضلانی و اندامی شوند. برای تشخیص آسیب های عصبی، پزشکان معمولا از روش های زیر استفاده می کنند:

معاینه فیزیکی

پزشک با بررسی علائم و نشانه های بیمار، مانند حرکت، قدرت، حس، تعادل، گفتار و عملکرد اعضای داخلی، می تواند محل و شدت آسیب عصبی را تخمین بزند.

آزمایش های خون و ادرار

پزشک با انجام آزمایش های خون و ادرار، می تواند علل احتمالی آسیب عصبی را شناسایی کند، مانند دیابت، عفونت، سموم، کمبود ویتامین و اختلالات خونی.

الکترومیوگرافی (EMG)

 پزشک با انداختن سوزن های کوچک به عضلات و اندازه گیری فعالیت الکتریکی آنها، می تواند عملکرد اعصاب حرکتی و عضلانی را ارزیابی کند. این روش می تواند آسیب های عصبی را از آسیب های عضلانی تمایز دهد.

نوار عصب سرعتی (NCS)

 پزشک با اعمال شوک های الکتریکی کوچک به اعصاب و اندازه گیری سرعت و شدت پاسخ آنها، می تواند عملکرد اعصاب حسی و حرکتی را ارزیابی کند. این روش می تواند آسیب های عصبی را از آسیب های مغزی و نخاعی تمایز دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 پزشک با استفاده از میدان های مغناطیسی قوی، می تواند تصاویر دقیقی از ساختار و بافت اعصاب، مغز و نخاع را تهیه کند. این روش میتواند آسیب های عصبی را از تومور، خونریزی، التهاب، فشار، آسیب های هنگام تولد و دگرشکلی های عصبی تمایز دهد.

تصویربرداری انتقالی پوزیترون (PET)

 پزشک با تزریق مواد رادیواکتیو به بدن، میتواند فعالیت متابولیک اعصاب، مغز و نخاع را مشاهده کند. این روش می تواند آسیب های عصبی را از بیماری های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، اپیلپسی و اسکلروز چندگانه تمایز دهد.

اینها فقط برخی از روش های تشخیص آسیب های عصبی هستند و ممکن است بسته به نوع و موقعیت آسیب عصبی، روشهای دیگری نیز مورد نیاز باشند.

بیشتر بدانید: اگر سیاتیک درمان نشود، چه میشود؟

علائم آسیب عصبی

آسیب عصبی می تواند باعث اختلال در عملکرد اعصاب حسی، حرکتی و خودمختار شود و منجر به درد، ضعف، بیحسی، تغییرات حسی و اختلالات عضلانی و اندامی شود. در چنین شرایطی ترمیم عصب آسیب دیده بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از علائم رایج آسیب عصبی عبارتند از:

  • بیحسی یا سوزنسوزن شدن در دست ها، پاها یا انگشتان
  • درد شدید یا سوزش در دستها، بازوها یا پاها
  • ضعف عضلانی به خصوص در بازوها یا پاها
  • افتادگی صورت یا پلکها
  • مشکل در بلع، گفتار، تعادل یا ادرار
  • اختلال در حس دما، فشار یا لمس
  • تغییرات بینایی یا شنوایی

اینها فقط برخی از علائم آسیب عصبی هستند و ممکن است بسته به نوع و موقعیت آسیب عصبی، علائم دیگری نیز وجود داشته باشند. اگر شما یا کسی که می شناسید از این علائم رنج می برید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید و علت آسیب عصبی را بررسی کنید. آسیب عصبی می تواند ناشی از بیماریها، عفونت ها، سموم، آسیب ها، فشارها یا اختلالات خودایمنی باشد. بنابراین ترمیم عصب آسیب دیده باید در اولویت باشد.

علائم آسیب به عصب و روش های ترمیم عصب آسیب دیده

انواع آسیب عصبی

آسیب عصبی زمانی رخ می دهد که یک یا چند عصب بدن آسیب ببینند و عملکرد طبیعی خود را از دست بدهند. این می تواند باعث درد، ضعف، بیحسی، تغییرات حسی و اختلالات عضلانی و اندامی شود. بر اساس محل، شدت و علت آسیب عصبی، می توان انواع مختلفی از آن را تشخیص داد. با تشخیص نوع آسیب می توان نسبت به ترمیم عصب آسیب دیده اقدام نمود. برخی از انواع رایج آسیب عصبی عبارتند از:

آسیب عصبی محیطی

آسیب عصبی محیطی زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند عصب محیطی که از مغز و نخاع به سایر قسمت های بدن می روند، آسیب ببینند. این میتواند ناشی از بیماریها، عفونت ها، سموم، آسیبها، فشارها یا اختلالات خودایمنی باشد. برخی از مثال های آسیب عصبی محیطی عبارتند از سیاتیک، تونل کارپ، گرفتی عصب اولنا، نوروپاتی دیابتی و گیلن باره.

آسیب عصبی مرکزی

آسیب عصبی مرکزی زمانی رخ می دهد که مغز یا نخاع آسیب ببینند. این می تواند ناشی از بیماری ها، خونریزی ها، تومورها، اسکلروز چندگانه، آلزایمر، پارکینسون، اپیلپسی و سکته مغزی باشد. برخی از مثال های آسیب عصبی مرکزی عبارتند از فلج مغزی، آتروفی عضلانی نخاعی، هانتینگتین و اسکلروز جانبی همزمان.

آسیب عصبی اتونومیک

آسیب عصبی اتونومیک زمانی رخ می دهد که عصب های خودمختار که عملکرد اعضای داخلی را کنترل میکنند، آسیب ببینند. این می تواند ناشی از بیماریها، عفونتها، سموم، آسیبها، فشارها یا اختلالات خودایمنی باشد. برخی از مثال های آسیب عصبی اتونومیک عبارتند از نوروپاتی اتونومیک دیابتی، اختلال اتونومیک چندگانه، اختلال اتونومیک خاصرهای و سندرم هورنر.

هانتینگتین و ترمیم عصب

هانتینگتین یک بیماری ژنتیکی است که باعث از بین رفتن سلول های عصبی در مغز می شود. این بیماری با افزایش توالی تکراری سه نوکلئوتیدی CAG در ژن HD ایجاد می شود. این ژن پروتئینی به نام هانتینگتین را کد می کند که نقش مهمی در رشد و ترمیم عصب دارد.

پژوهش های اخیر نشان داده اند که پروتئین هانتینگتین برای تقویت ترمیم نورون های مغزی ضروری است. این پروتئین باعث می شود که سلول های عصبی بالغ پس از آسیب به حالت جنینی برگردند و توانایی رشد مجدد اتصالات جدید را داشته باشند.

این فرآیند می تواند به بازگرداندن عملکرد از دست رفته کمک کند. اما در بیماران مبتلا به هانتینگتین، پروتئین هانتینگتین جهش یافته و غیرطبیعی است. این پروتئین باعث ایجاد اجسام رشته ای در سلول های عصبی می شود که منجر به مرگ آنها می شود.

این امر باعث می شود که ترمیم عصب در بیماران مبتلا به هانتینگتین کندتر و ناقص باشد.

بنابراین، می توان گفت که هانتینگتین یک بیماری پارادوکسال است که هم باعث از بین رفتن سلول های عصبی می شود و هم نقش مهمی در ترمیم آنها دارد. اما در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران است.

هانتینگتین و ترمیم عصب آسیب دیده

متخصص ترمیم عصب آسیب دیده در تهران

اگر به دنبال یک متخصص برای درمان و ترمیم عصب آسیب دیده در تهران هستید، پیشنهاد می کنیم ابتدا ویژگی و مشخصه هایی که باعث می شود یک دکتر ویژگی های یک متخصص ترمیم عصب آسیب دیده:

  • دانش و تجربه: متخصص ترمیم عصب آسیب دیده باید دارای دانش و تجربه کافی در زمینه جراحی و ترمیم اعصاب باشد.
  • مهارت: این متخصص باید مهارت و ظرافت کافی برای انجام عمل جراحی ترمیم عصب را داشته باشد.
  • دقت: دقت در انجام عمل جراحی ترمیم عصب بسیار مهم است، زیرا هرگونه خطایی می‌تواند منجر به آسیب بیشتر به عصب شود.
  • صبر و حوصله: متخصص ترمیم عصب آسیب دیده باید صبور و باحوصله‌ باشد و به طور کامل به صحبت ‌های بیمار گوش دهد.
  • توانایی برقراری ارتباط: این متخصص باید بتواند به طور واضح و شفاف با بیمار در مورد روند درمان و عوارض احتمالی آن صحبت کند.

دکتر شبنم رفیع زاده

دکتر شبنم رفیع زاده، متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب، با سابقه بیش از 10 سال تجربه در زمینه جراحی و ترمیم اعصاب، یکی از بهترین متخصصان ترمیم عصب آسیب دیده در تهران است. ایشان عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و همچنین عضو انجمن بین ‌المللی جراحان مغز و اعصاب هستند.

دکتر مهسا موسوی

دکتر مهسا موسوی، متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ جراحی ترمیمی و میکروجراحی اعصاب، با سابقه بیش از 8 سال تجربه در زمینه جراحی و ترمیم اعصاب، یکی دیگر از بهترین متخصصان ترمیم عصب آسیب دیده در تهران است. ایشان عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران و همچنین عضو انجمن بین ‌المللی جراحان مغز و اعصاب هستند.

انتخاب بهترین متخصص ترمیم عصب آسیب دیده

انتخاب بهترین متخصص ترمیم عصب آسیب دیده به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت آسیب عصب، سابقه و تجربه متخصص، و همچنین نظرات و تجربیات سایر بیماران بستگی دارد.

بهترین متخصص درمان و ترمیم عصب آسیب دیده

در اینجا چند نکته برای انتخاب بهترین متخصص ترمیم عصب آسیب دیده آورده شده است:

  • از پزشک خود برای معرفی چند متخصص مجرب و معتبر کمک بگیرید.
  • در مورد سابقه و تجربه هر متخصص تحقیق کنید.
  • نظرات و تجربیات سایر بیماران را در مورد هر متخصص بخوانید.
  • با هر متخصص ملاقات کنید و در مورد روند درمان و عوارض احتمالی آن صحبت کنید.
  • در نهایت، متخصصی را انتخاب کنید که به او اعتماد دارید و احساس می‌کنید که می‌تواند به بهترین نحو به شما کمک کند.

متخصص ترمیم عصب پا 

متخصص ترمیم عصب پا یک پزشک است که در زمینه درمان آسیب ها و بیماری هایی که باعث قطع یا ضعیف شدن ارتباط اعصاب با عضلات پا میشوند، تخصص دارد. این پزشک می تواند با استفاده از روش های مختلفی مانند جراحی، تزریق، تحریک الکتریکی، توانبخشی و دارو درمانی، به بازسازی و تقویت اعصاب پا کمک کند.

متخصص ترمیم عصب پا می تواند در مواردی مانند آسیب نخاع، دیابت، آرتروز، سکته مغزی، سرطان، عفونت ها، سانحه ها و آسیب های حاد و مزمن پا، به بیماران کمک کند.

دکتر شبنم رفیع زاده یکی از بهترین متخصصان ترمیم عصب پا در تهران است. ایشان دارای مدرک تخصصی مغز و اعصاب و مدرک تکمیلی اختلالات حافظه از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. ایشان در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب ویستان، کلینیک تخصصی درمان غیرجراحی بیماریهای پا و مچ پا، کلینیک ارتوپدی زانو کلینیک و کلینیک فوق تخصصی تهران ارتوپد فعالیت میکنند.

ایشان میتوانند با استفاده از روشهای نوین و پیشرفته مانند شاک ویوتراپی، تزریق پی آرپی، اوزون درمانی، طب سوزنی و الودکتر، به درمان و ترمیم اعصاب پا بپردازند. ایشان همچنین در زمینه های دیگری مانند سردرد و میگرن، آلزایمر و اختلالات حافظه، نوار عصب و عضله، لاغری بدون گرسنگی و بدون جراحی، کاشت نخ امبدینگ و آرتروز زانو نیز تخصص دارند.

اگر مایل به مشاوره و رزرو نوبت از دکتر شبنم رفیع زاده هستید، می توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

02144220936

دکتر رفیع زاده متخصص ترمیم عصب آسیب دیده

متخصص ترمیم عصب دست

برای انتخاب متخصص ترمیم عصب دست باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه پزشک مورد نظر باید دارای مدرک تخصصی مغز و اعصاب و مدرک فوق تخصصی جراحی دست و اعصاب محیطی (میکروسرجری) باشد. دوم اینکه پزشک مورد نظر باید تجربه و مهارت کافی در انجام جراحی های پیچیده و دقیق دست داشته باشد. سوم اینکه پزشک مورد نظر باید از روش های نوین و پیشرفته در درمان و ترمیم اعصاب دست استفاده کند.

چهارم اینکه پزشک مورد نظر باید از نظر شخصیتی خلق و خوی خوبی داشته باشد و با بیماران خود رابطه مطلوبی برقرار کند.

دکتر مهسا موسوی یکی از متخصصان ترمیم عصب دست در تهران است. ایشان دارای مدرک تخصصی مغز و اعصاب و مدرک فوق تخصصی جراحی دست و اعصاب محیطی (میکروسرجری) از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. ایشان در دو مطب در بلوار مرزداران فعالیت می کنند. ایشان می توانند با استفاده از روش های مختلف مانند جراحی، تزریق، تحریک الکتریکی، توانبخشی و دارو درمانی، به درمان و ترمیم اعصاب دست بپردازند.

دکتر مهسا موسوی همچنین در زمینه های دیگری مانند نوار عصب و عضله، سردرد و میگرن، آلزایمر و اختلالات حافظه، لاغری بدون گرسنگی و بدون جراحی، کاشت نخ امبدینگ و آرتروز زانو نیز تخصص دارند.

جهت ارتباط با مطب دکتر مهسا موسوی 02144927197 را شماره گیری نمایید.

بیشتر بدانید: بهترین بیمارستان مغز و اعصاب تهران کجاست؟

دکتر موسوی متخصص درمان و ترمیم عصب آسیب دیده

سوال و پرسش کوتاه درمورد ترمیم عصب آسیب دیده

1. چه زمانی باید به دنبال ترمیم عصب آسیب دیده باشیم؟

  • اگر علائم آسیب عصبی مانند درد، بی‌حسی، یا ضعف عضلانی دارید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
  • اگر آسیب عصب شدید باشد، ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی داشته باشید.

2. انواع مختلف جراحی ترمیم عصب آسیب دیده کدامند؟

  • ترمیم عصب: بخیه زدن انتهای عصب آسیب‌دیده به هم
  • پیوند عصب: استفاده از عصب از قسمت دیگری از بدن برای ترمیم عصب آسیب‌دیده
  • انتقال عصب: جابجایی عصب از یک محل به محل دیگر
  • آزادسازی عصب: آزادسازی عصب از بافت اسکار یا فشار

3. خطرات جراحی ترمیم عصب آسیب دیده کدامند؟

  • عفونت
  • خونریزی
  • آسیب به اعصاب دیگر
  • درد
  • بی‌حسی
  • ضعف عضلانی

4. بهبودی پس از جراحی ترمیم عصب آسیب‌دیده چقدر طول می‌کشد؟

  • بهبودی پس از جراحی ترمیم عصب آسیب‌دیده می‌تواند طولانی و دشوار باشد.
  • معمولاً شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی است.

5. چشم‌انداز پس از جراحی ترمیم عصب آسیب‌دیده چگونه است؟

  • چشم‌انداز پس از جراحی ترمیم عصب آسیب‌دیده به نوع و شدت آسیب و همچنین سن و سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد.
  • در برخی موارد، جراحی می‌تواند به طور کامل عملکرد عصبی را بازیابی کند.
  • در موارد دیگر، ممکن است فقط تا حدی بهبودی حاصل شود.

6. آیا راه‌های دیگری برای درمان آسیب عصب وجود دارد؟

  • بله، راه‌های دیگری برای درمان آسیب عصب مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی، و کاردرمانی وجود دارد.
  • بهترین روش درمانی برای هر فرد به نوع و شدت آسیب، سلامتی عمومی، و ترجیحات فردی بستگی دارد.

7. برای ترمیم عصب آسیب ‌دیده به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟

  • برای ترمیم عصب آسیب‌دیده باید به متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید.

8. بهترین متخصص ترمیم عصب آسیب‌ دیده در تهران کیست؟

  • انتخاب بهترین متخصص ترمیم عصب آسیب ‌دیده به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت آسیب عصب، سابقه و تجربه متخصص، و همچنین نظرات و تجربیات سایر بیماران بستگی دارد.
  • می‌توانید از پزشک خود برای معرفی چند متخصص مجرب و معتبر کمک بگیرید.

9. هزینه جراحی ترمیم عصب آسیب ‌دیده چقدر است؟

  • هزینه جراحی ترمیم عصب آسیب ‌دیده به عوامل مختلفی مانند نوع جراحی، محل انجام عمل، و هزینه‌ های بیمارستان یا کلینیک بستگی دارد.

10. آیا بیمه درمانی هزینه جراحی ترمیم عصب آسیب‌ دیده را پوشش می‌دهد؟

  • بله، در برخی موارد بیمه درمانی می‌تواند هزینه جراحی ترمیم عصب آسیب ‌دیده را پوشش دهد.
  • برای اطلاع از اینکه آیا بیمه شما هزینه این عمل را پوشش می‌ دهد یا خیر، باید با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.
تماس بگیرید 02144387785