نحوه گرفتن نوار عصب کمر + هزینه نوار عصب کمر 1402

84 / 100
نوار عصب دیسک کمر

نوار عصب کمر

دیسک کمر چیست؟

بیماری دژنراتیو دیسک در ستون فقرات کمر یا کمر به سندرمی اطلاق می شود که در آن ساییدگی و پارگی دیسک ستون فقرات ناشی از افزایش سن باعث کمردرد می شود .

دیسک های بین مهره ای ساختارهای سخت و فیبری هستند که به عنوان رباط بین مهره ها عمل می کنند و فشار را جذب می کنند و برای ستون فقرات بالشتکی ایجاد می کنند. دیسک‌ها بسیار منعطف ولی بسیار محکم هستند تا حرکت‌هایی مثل خم شدن به جلو، عقب و پهلو به پهلو را تسهیل کنند.

علیرغم آنچه تصور میشود بیماری دیسک کمر نه یک بیماری واقعی نامیده می شود و نه با گذشت زمان بدتر می شود.

علائم دیسک کمر

علائم بیماری دیسک کمر با توجه به محل فتق دیسک و اینکه چه ریشه عصبی باعث فشار می شود متفاوت است. اغلب موارد بیماری دیسک کمر شامل یک کمردرد با خفیف است که مداوم اما قابل تحمل است که گهگاه برای چندین روز بیشتر تشدید می شود.

علائم بیماری ممکن است متفاوت باشد اما این موارد شایع ترین علائم بیماری دیسک کمر هستند:

کمر درد متناوب یا مداوم. این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود

  • کمر درد متناوب یا مداوم. این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود
  • اسپاسم عضلات پشت
  • سیاتیک – دردی که از پشت یا باسن شروع می شود و از پایین پا به ساق پا یا داخل پا می رسد.
  • ضعف عضلانی در پاها
  • بی حسی در پا یا پا
  • کاهش حرکات در زانو یا مچ پا
  • تغییرات در عملکرد مثانه یا روده

بیشتر بدانید: نوار عصب و عضله در منزل در 30 دقیقه 

خطرات دیسک کمر

سن مهمترین خطر برای کمر است، اما نداشتن تحرک کافی در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عضلات شکم و پشت میشود و ممکن است نتوانند از ستون فقرات به درستی محافظت کنند. 

آسیب های کمر زمانی افزایش پیدا میکند که افراد در طول عمر خود معمولا فعالیت بدنی قابل توجه ندارند و ناگهان فعالیت های بیش از حد سنگین انجام میدهند مثل بلند کردن اجسام سنگین و پیچاندن ستون فقرات . برای گرفتن مشاوره و بررسی علت درد دیسک کمر میتوانید از دکتر مهسا موسوی متخصص مغز و عصاب کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: تشخیص بیماری تونل کارپال با EMG مچ دست

تست های تصویربرداری برای فتق دیسک کمر

آزمایشات تصویربرداری ممکن است در ویزیت اولیه برای رد سایر علل احتمالی علائم بیمار مانند شکستگی، تومور ، عفونت یا سندرم اسب دمی انجام شود .

آزمایشات تصویربرداری زیر عموما برای تشخیص فتق دیسک استفاده می شوند : 

  • MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) در بیشتر مواقع ارزیابی بسیار دقیقی از محل ستون فقرات ارائه می کند و مکان فتق دیسک کمر را نشان میدهد همینطور نشان میدهد که کدام اعصاب تحت تاثیر هستند. اغلب، اسکن MRI برای کمک به برنامه ریزی جراحی تجویز می شود. 
  • سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) اگر دلیلی وجود داشته باشد که MRI توصیه نمی شود، احتمال بیشتری دارد.
  • اشعه ایکس عموما برای مشکلاتی مثل شکستگی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات ستون فقرات استفاده می شود. این تست عموما به تنهایی برای فتق دیسک کمر استفاده نمیشود.
  • سی تی میلوگرام یک اسکن توموگرافی کامپیوتری با استفاده از رنگ که در مایع نخاعی تزریق می شود و با استفاده از اشعه ایکس می تواند هم اندازه و هم محل فتق را نشان دهد، اما تهاجمی است.
  • الکترومیوگرافی (EMG) تستی که پاسخ عضلانی یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصب عضله اندازه گیری میکند و می تواند مشخص کند که کدام ریشه عصبی تحت تاثیر قرار گرفته است.

بیشتر بدانید: نوار عصب و عضله کف پا در 20 دقیقه 

نوار عصب عضله (electromyography)

الکترومیوگرافی یک مطالعه تشخیصی کم تهاجمی است که فعالیت الکتریکی تولید شده در عضله را در پاسخ به تحریک عصب اندازه گیری می کند. فعالیت الکتریکی زمانی که عضله در حالت استراحت است، کمی منقبض شده و کاملا منقبض شده است، تجزیه و تحلیل می شود. این روش معمولاً شامل وارد کردن یک سوزن ظریف در عضله مورد نظر برای گرفتن سیگنال های الکتریکی است که روی صفحه نمایش به شکل امواج نمایش داده می شود و همچنین ممکن است از طریق تقویت کننده صوتی شنیده شود.

بیشتر بدانید: مرکز تست emg و ncv تهران کجاست؟ 

هزینه نوار عصب کمر

قیمت نوار عصب کمر در کلینیک نوار عصب ویستا از تعرفه دولتی حداقل 40 درصد کمتر می باشد، انجام نوار عصب دو اندام هفتصد و نود هزار تومان و نوار عصب چهار اندام نهصد و نود هزار تومان است.

چه زمانی به نوار عصب دیسک کمر نیاز است ؟

در شرایط درد کمر و گردن، EMG ممکن است برای تجزیه و تحلیل شدت رادیکولوپاتی ، ضعف عضلانی ناشی از فشرده سازی عصب نخاعی و تعداد اعصاب نخاعی درگیر استفاده شود. همچنین می تواند به تعیین اینکه آیا ضعف ناشی از یک اختلال عضلانی دژنراتیو، مانند آتروفی عضلانی نخاعی و سایر موارد است، کمک کند.

این نوع آزمایش می تواند نواحی تحت فشار عصب یا آسیب عصبی (نوروپاتی) را که در نتیجه التهاب مزمن و شرایط ستون فقرات ، مانند:

  • آرتروز
  • سیاتیک
  • خارهای استخوانی
  • تنگی کانال نخاعی
  • پوکی استخوان
  • فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی 

را بررسی کند.

فشار مداوم بر روی این ریشه های عصبی می تواند باعث انقباض خود به خودی عصب شود و فعالیت عصبی را کند کند. فشار همچنین می تواند باعث گزگز، ضعف، درد عضلانی و گرفتگی در ناحیه کمر شود. این درد همچنین می‌تواند به اندام‌ها، شانه‌ها، باسن و باسن شما نیز سرایت کند.

از آنجایی که درد فشرده سازی عصبی می تواند مشابه سایر شرایط دردناک باشد، تشخیص دقیق مهم است. این تضمین می کند که درمان مناسب برای تسکین درد و محافظت از سلامت اعصاب ستون فقرات خود را دریافت کنید.

بعد از نوار عصب کمر

بعد از اینکه EMG شما کامل شد، الکترودها را از سطح پوست شما برمی دارند. این فرآیند نباید باعث ناراحتی شود. اگر نوار عصب کمر سوزنی دارید، طبیعی است که مقداری کبودی موقت و درد خفیف را در محل وارد کردن آن تجربه کنید.

شما می توانید بلافاصله پس از انجام آزمایش بدون هیچ محدودیتی به خانه بروید. 

در صورتی که هر یک از علائم زیر را بعد از نوار عصب کمر داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تب
  • بی حسی و کرختی (تکان دادن اعضاء بدن برای شما راحت نباشد)

زمانی که نوار عصب کمردرد است

 به طور کلی زمانی مفید است که نقص حرکتی، مانند ضعف عضلانی، در رادیکولوپاتی وجود داشته باشد. برخورد یا فشردگی ریشه عصبی که باعث علائم صرفا حسی مانند درد می شود، توسط EMG اندازه گیری نمی شود.

ارجاع EMG معمولاً زمانی در نظر گرفته می‌شود که علائم و نشانه‌های رادیکولوپاتی باید با نتایج آزمایش‌های تصویربرداری مرتبط باشد. وجود یک ضایعه تصویربرداری علاوه بر شواهد نوار عصب کمر مبنی بر تغییر عملکرد عصبی ممکن است نشان دهنده به خطر افتادن قابل توجه ریشه عصبی باشد. 

نحوه گرفتن نوار عصب کمر

آزمایش نوار عصب کمر به صورت سرپایی در کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. متخصصین مغز و اعصاب و فیزیاتریست های آموزش دیده در انجام این روش آزمایش را انجام می دهند.

معمولاً بیماران پس از درآوردن لباس‌های شخصی، جواهرات و اشیاء فلزی که ممکن است در آزمایش اختلال ایجاد کنند، لباس بیمارستان را به تن می‌کنند.

مطالعه ممکن است در حالت نشسته یا دراز کشیده انجام شود.

پس از شناسایی عضله مورد نظر، پوست ناحیه مورد نظر با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می شود  در شروع آزمایش، الکترودها را روی سطح پوست در نقاط خاصی از بدن، از جمله قسمت پایین کمر، قرار می گیرد و یک الکترود زمین در زیر دست یا پای بیمار قرار می گیرد.

این الکترودها جریان الکتریسیته کمی را به عضلات شما می فرستند. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است اسپاسم عضلانی را در ناحیه احساس کنید، که می تواند باعث ناراحتی شود.

بسته به علائم شما، ممکن است الکترودهای سوزنی باریکی را نیز در محل‌های درد خاص قرار دهند. این سوزن‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا در عضلات خود فعالیت الکتریکی خود به خودی در حالت استراحت و زمانی که عضلات خاصی را منقبض می‌کنید یا خیر.

 همیشه چند عضله دیگر به روشی مشابه مورد آزمایش قرار می گیرند تا به شناسایی علت ضعف کمک کنند.

پزشک بیمار را راهنمایی می کند تا انقباضات اساسی عضلانی مانند خم کردن یا دراز کردن ساق پا را با نیروی کم یا کامل انجام دهد و در این بین دوره هایی از آرامش را به همراه داشته باشد.

سیگنال های الکتریکی از ماهیچه بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می شود. یک تقویت کننده صوتی ممکن است برای ارزیابی صدای مرتبط با سیگنال ها استفاده شود، که هر کدام دارای صدای منحصر به فردی هستند که بیشتر به تعیین اینکه کدام ماهیچه ها آسیب می بینند، چقدر شدید و برای چه مدتی آسیب دیده اند، استفاده می شود.

درد خفیف و خونریزی ممکن است در محل وارد کردن سوزن تجربه شود. این ناراحتی معمولا موقتی است و در عرض چند ساعت پس از آزمایش برطرف می شود.

مطالعه هدایت عصبی(NCS) و نوار عصب عضله(emg)

یک آزمایش مرتبط، مطالعه هدایت عصبی (Nerve Conduction Studies)، اغلب در کنار نوار عصب عضله (electromyography) انجام می شود. NCS سرعت هدایت و سیگنال های الکتریکی یک عصب خاص را اندازه گیری می کند که مجموعه خاصی از ماهیچه ها (میوتوم) را تامین می کند. با تجزیه و تحلیل شکل موج تولید شده از پالس الکتریکی که از یک یا مجموعه ای از اعصاب عبور می کند، می توان میزان آسیب عصبی را ارزیابی کرد.

روش تست NCS

 NCS یک آزمایش مستقل است و ممکن است قبل یا بعد از EMG(نوار عصب کمر) انجام شود. روش NCS شامل چسباندن یک الکترود روی پوست و عبور انفجارهای کوچک و خفیف جریان الکتریکی به یک عصب خاص است. پاسخ عصب هدف بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود.

یافته های EMG و NCS هنگامی که توسط پزشکان آموزش دیده انجام می شود می تواند به کاهش علت آسیب عصبی و درد کمک کند. نتایج آزمایش‌های تصویربرداری همراه با یافته‌های مطالعات الکترودیاگنوستیک فیزیکی می‌تواند دقت تشخیص را بهبود بخشد و به پزشکان در تدوین یک برنامه درمانی هدفمند کمک کند.

وقتی EMG و NCS به طور دقیق انجام و تفسیر شوند، ممکن است در رد، تشخیص و یا درمان رادیکولوپاتی ناشی از اعصاب نخاعی در گردن یا پشت مفید باشند.

نوار عصب کمر درد دارد

ناراحتی خفیفی ممکن است در طول فرآیند احساس شود، اما آزمایش معمولاً دردناک تلقی نمی شود. معمولاً چند ساعت قبل از انجام این آزمایش از نوشیدنی های کافئین دار اجتناب می شود تا از تغییرات ناشی از کافئین در نتایج مطالعه جلوگیری شود.

آیا EMG بهتر از MRI ​​است

اگر هر دو در دسترس هستند، EMG باید اولین انتخاب باشد . هنگامی که تشخیص چالش برانگیز است، ممکن است با هم انجام شوند. CT ممکن است به ویژه برای شرایط پاتولوژیک مرتبط با استخوان ترجیح داده شود، در حالی که MRI ممکن است برای شرایط پاتولوژیک مرتبط با بافت نرم ترجیح داده شود.

وقتی الکترومیوگرافی مثبت باشد چه اتفاقی می افتد

اگر EMG شما هنگام انقباض عضله، فعالیت الکتریکی غیر طبیعی را نشان دهد، ممکن است فتق دیسک یا اختلال عصبی مانند ALS یا سندرم تونل کارپال داشته باشید . بسته به نتایج شما، پزشک در مورد هرگونه آزمایش یا درمان اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد با شما صحبت خواهد کرد.

نوار کمر چقدر طول می کشد

آزمایش ها معمولاً 60 تا 90 دقیقه طول می کشد . شما می توانید هر یک از فعالیت های معمولی خود مانند خوردن، رانندگی و ورزش را قبل و بعد از آزمون انجام دهید.

تماس بگیرید 02144387785